Datum: 19-10-2017 - 10:57

Waarom is reclame zo ongrijpbaar? Je zet een advertentie in een blad, het kost je een paar honderd euro, want je wilt wel gezien worden en vervolgens komt er (bijna) niemand op. Niet dat je weet tenminste...

Of je pakt het nog grootser aan en adverteert een heel jaar met een halve pagina in het plaatselijke blaadje. Het kost je duizenden euro’s en was het nu een extra goed jaar? Niet beter dan vorig jaar, maar ja, de economie he... groei is ook wel veel gevraagd nu misschien.

Zonder die advertentie had je misschien verlies gedraaid, of juist niet? Had je die paar duizend in je zak gehouden, had je dan een paar duizend extra winst gehad? Wie zal het zeggen...

De effecten van reclame zijn (vaak) zo ongrijpbaar. Als er onderzoek naar gedaan wordt blijkt het te werken. Mensen herinneren zich merken en namen die zij voorbij hebben zien komen. Zelfs wanneer een advertentie niet bewust gezien is, blijkt het adverterende bedrijf nu toch meer herkenning (en daarmee vertrouwen) op te roepen. 

En als reclame niet zou werken, hoe komt het dan dat alle grote succesvolle bedrijven duizenden euro’s in hun advertentiecampagnes steken? Zijn die nou zo dom?

Kleine bedrijven neigen nog wel eens te zeggen:”De mensen weten wel dat ik hier zit.” Dat is waarschijnlijk ook waar voor iedereen die ze zelf kennen, maar hoe ver reikt je bekendheid buiten die groep?

En waarom spendeert bv een bedrijf als Home Center Wolvega nog steeds hele pagina’s aan reclame? We weten toch wel dat die daar zit?

De kunst van het succesvol reclame maken ligt ‘m misschien ook wel in het opwekken van een behoefte bij mensen. Of het informeren dat er een oplossing bestaat voor een probleem waar ze al een tijd lang vrede mee proberen te krijgen. Mogelijkheden... Reclame kan mensen wijzen op hun mogelijkheden.

- Wist jij dat het mogelijk is om op kosten van de PGB een vriendelijke mevrouw bij je moeder thuis te krijgen die haar onder het genot van een kopje koffie de zin van het leven weer doet inzien? (mocht dat een probleem zijn waar je vrede mee probeerde te krijgen)

- Wist jij dat je in de Blesse een heel verrassend feest op kan zetten waarbij het voltallig personeel van het restaurant doet alsof je reservering niet bestaat en de schoonmaaksters vervolgens met je gasten beginnen te flirten. (je krijgt misschien spontaan zin om een reden voor een feest te verzinnen)

Reclame is informeren en entertainen. Reclame is de drempel omlaag brengen en leuke of nuttige ideeën op een presenteerblaadje aanreiken. Reclame is herhaling, er steeds zijn tot de dag komt dat je ineens nodig bent.

Reclame biedt een scala aan mogelijkheden en hoeft geen duizenden euro’s per jaar te kosten. Niet voor wie online adverteert tenminste. Dat is dan ook nog eens milieuvriendelijk, altijd bereikbaar (ook onderweg met een smartphone) en zelfs toeristen weten je nu te vinden.

Een advertentie bij Blik Op Weststellingwerf kost je nog minder dan alle dagen een kopje koffie in een restaurant drinken en zeg nou zelf... dat is je bedrijf toch wel waard?

Meer informatie? Klik hier. Wilt u dit eens met onze adviseur overleggen (hij kan u ook een prijsopgave geven) klik dan hier.

Meest populair